Är du intresserad av att utvecklas som förare och vill lära dig mer om handling och olika tekniker inom agility , så är den här kursen något för dig. Under kursens gång får du coachning av Mikaela som är anpassad efter dig och din hund.
Mikaela Holegård har coachat ekipage på olika nivåer sedan 2005, tävlar själv på hög nivå och skrivit flera olika böcker om agilityträning.
Kostnad: 1650 kronor. Betalas till Studiefrämjandet. Faktura kommer via mail
Plats: Brukshundklubben Eskilstuna Startsöndag 18 april 2021 Tid15:00 – 16:30 Pris1 650 kr Antal tillfällen6 18 april 2021 25 april 2021 09 maj 2021 16 maj 2021 23 maj 2021 06 juni 2021
En kurs där vi går igenom alla nybörjarskyltar och du får lära dig hur du läser skyltarna och utför dem tillsammans med din hund. Vi tränar position och de grundfärdigheter ni behöver för att kunna träna och ev. tävla rallylydnad tillsammans som ekipage.
Rallylydnad är en sport som bygger mycket på kontakt och kontakt övningar ingår därför i kursen!
Hunden behöver vara minst 9 månader
Kom och har roligt med din hund – vi kommer att vara både ute och inne så ha kläder efter väder!
Kort beskrivning av kursinnehåll: Vi kommer att hålla kursen utomhus. Endast en person per hund, på grund av pandemin. Vi kommer att gå igenom inkallning, sitt och ligg, nosaktivering samt bra relation mellan hund och ägare. Ta med godis och leksak. Samtliga träffar är klockan 12:00 -13:30 Antal tillfällen: 6 Datum samt tid samtliga tillfällen: 8 Mars,17 Mars, 22 Mars,31 Mars, 5 April, 14 April Tid: kl 12:00-13:30 Krav på förkunskaper: Hunden skall ha fått 12 veckors sprutan innan kursstart. Max antal deltagare: 6 stycken hundar Kursens pris: 1300 kronor
Kort beskrivning av kursinnehåll: På den här kursen får du & din valp jobba tillsammans för att skapa ett bra team. Här kommer vi träna på bättre kontakt, inkallning, nosaktivering och möjligheten att utföra övningar som syftar till att få en lydigare valp. Vi går även igenom hur du bäst sköter din valp.
Antal tillfällen: 6 Datum samt tid samtliga tillfällen: Samtliga tillfällen 10-11.30. Datum: 13/2, 21/2, 28/2, 7/3, 14/3, 21/3 Krav på förkunskaper: Inga
Årsmöte- påminnelse/kallelse– Vi har enligt nyligen utkomna anvisningar (se länk nedan) möjlighet att göra vissa avsteg från stadgar, t.ex . att skjuta på på årsmötet till senare under våren alt. att ställa in det helt till 2022 och fortsätta på samma val och budget m.m. som gällt under 2020. Vi har dock valt att avhålla årsmötet enligt planerna den 11/2 kl 18.00 men digitalt och i en förenklad form med enbart val av förtroendevalda, budget och verksamhetsplan enligt de anvisningar som SBK gett. Det ger inga problem då inga motioner som behöver behandlas inkommit. Mer info om genomförande m.m. kommer under januari. Länk till senaste anvisningar om du vill läsa mer.
Bildandet av Åsbymons naturreservat – Under året har vi haft återkommande möten och diskussioner med länsstyrelsen avseende bildandet av naturreservatet. Bildande och skötselplan fastställdes 30 nov och de synpunkter vi hade lämnat in fick vi tillgodosedda. Just nu pågår arbete med avtal för kostnader och skötsel av vägen i samarbete med länsstyrelsen men också Eskilstuna Kommun och Uppsala Universitet som markägare. Vi kan konstatera att samarbetet med länsstyrelsens representanter har varit mycket positivt i alla led så här långt. Mer info om vägen kommer när avtalsförslag är utvecklade. Läs mer om naturreservatet
Kök – Styrelsen har under året varit fundersamma över köket och har av flera skäl fått en bild av att inkomsterna inte riktigt svarar upp mot de inköp som görs. Vi har därför under en period valt att lägga ut en pärm med en lista i köket där vi önskar att alla, oavsett betalningssystem, skriver upp vad ni handlar och signerar med namn/initialer etc. Detta för att vi ska kunna få en bild av kökets försäljning, hur mycket som kommer in via swish i förhållande till kontant osv. Vi hoppas på detta sätt kunna få en tydligare bild av vad som påverkar kökets resultat. Dessa listor kommer inte att sparas utan så fort kassör-Anders har kollat av inköp mot försäljning kommer de att förstöras. För att efterleva GDPR-lagen, som ger oss rätt att skapa de listor som behövs för verksamheten, har vi valt att dels inte samla in mer personuppgifter än nödvändigt och inte heller sparar listorna längre än nödvändigt. Vi är tacksamma för den hjälp vi kan få att hålla koll på klubbens verksamhet och ekonomi, sådana här beslut tas inte för att vi tycker det är roligt med listor utan för att styrelsen ser ett problem som kan behöva åtgärdas, men att vi då också måste få en bild av problemet inför nästa års arbete.
Utbildningar – Som alla vet har det varit en annorlunda år med påtagligt färre och mindre aktiviteter än vi är vana vid. Glädjande nog har det också inneburit att det funnits plats för mer utbildningar. Två medlemmar, Emelie Vidberg och Mi Ahl, har slutfört sina SBKinstruktörsutbildningar. Grattis till det!! Ytterligare tre skulle ha startat sin utbildning i januari men starten har blivit lite framflyttad på grund av pandemin. Den utbildningen kom till som en extra utbildning efter diskussioner med distrikts-HUS. Det planeras också en tredje utbildning under hösten där vi redan har flera intresserade som väntar på att få starta. Förutom det har vi deltagare i en tävlingsledarutbildning för lydnad och en tävlingsledarutbildning för bruks är planerad att starta så snart pandemiläget lugnat sig. Det har också under året varit medlemmar som deltagit i olika specialsöksutbildningar,m.m. Även Studiefrämjandet har bidragit genom en digital föreläsningsserie med Maria Brandel till att de som varit cirkelledare i hundverksamheter. Mycket bra initiativ som också ger bra möjligheter till fortbildning för de som arbetar i vår verksamhet. Fantastiskt roligt att se sådant intresse och aktivitet trots det tråkiga läget i samhället… eller kanske just därför. Vi behöver alla de ljusglimtar vi kan få.
Träning, utomhus och inomhus- Det leder oss in på andra aktiviteter vi har med våra hundar och klubbkompisar. Det arrangeras egenarrangerad lydnadsträning onsdagar och söndagar kl. 11.00 så länge väder och underlag tillåter. Man hjälps åt att kommendera och är med som störning, står som domare m.m. på planen för att hjälpa varandra. Var och en tränar på den nivå man är med sin hund. Under helgerna kommer vi också att möblera om i stugan och lägga in mattan så vi får träningsrummet aktivt. Styrelsen har diskuterat hur vi skulle göra med tanke på möjlighet att hålla avstånd vid fika m.m. men efter att vi fått flera signaler om önskemål om att kunna träna inne för de som jobbar på dagtid m.m. så har vi beslutat att dra igång träningsrummet. Så snart det är klart kommer det info på Facebook. Med tanke på smittspridning kan vi inte samla ihop en mängd personer för att möblera om m.m. så ni får ha några dagars tålamod.
Pandmins effekter nästa år – vet vi mycket lite om. SBK rekommenderar att vi i vår verksamhetsplan bara planerar för det absolut grundläggande för att driva verksamheten runt 2021. När det gäller tävlingar så får vi följa läget med anvisningar som ges av FHM och därefter från SKK/SBK. Vi misstänker att vårens tävlingar helt, eller till stor del, kommer att vara inställda. Hur det går med träningstävlingar m.m. beror på hur anvisningarna förändras. För vår del gäller det fortsatt att hålla avstånd och tvätta/sprita händer och vara rädd om de som är i riskgrupper. Vår bastu och våra omklädningsrum är fortsatt stängda för gemensamt användande. Skulle du vilja duscha själv efter ev träningstillfälle så går det bra men bastun får inte sättas på för enstaka användande. När vi startar upp träningsrummet flyttas fikarummet in till ”lektionsrummet”. Tänk på att hålla avstånd där och skulle det bli trångt så har vi även två rum på övervåningen där det går bra att sitta. Just nu får vi använda alla utrymmen vi har för att motverka att bidra till smittspridning.
Men nu tar vi jul .. och sedan fortsätter vi att ha trevligt och ta oss igenom pandemin med glatt humör och roligheter med våra hundar. Till er alla från oss alla –
INFO FRÅN VALBEREDNINGEN till alla er som är medlemmar i Eskilstuna Brukshundklubb! Från och med 2020-07-01 har EBK ny normalstadga och i den gäller ny valordning inför årsmötet.
I de nya stadgarna ska valberedningens preliminära förslag delges medlemmarna senast 15 november.
Eftersom vår Facebooksida är öppen för fler än medlemmar kommer förslaget inte att publiceras här utan under dagen skickas ut via vår/SBK.s gruppmailfunktion baserat på medlemslistan. Många mailprogram har en tendens att placera sådana mail i skräpkorgen så håll ögonen på den också. Om du inte fått det under dagen så kan det bero på att vi inte har korrekt mailadress till dig. Kontakta då vår kassör – kassor@eskilstunabk.se – eller skriv på FB och ange aktuell mail så vi dels kan skicka ut förslaget och dessutom se över din mailadress i SBK medlem.
Som medlem i Eskilstuna Brukshundklubb kan du nu fram till och med 15 december skicka in förslag på namn till poster i styrelsen samt revisorer, du kan nominera både på de vakanta posterna men också på de där valberedningen gett förslag. Det är alltså nu när valberedningen gjort sitt inledande arbete ALLA medlemmars ansvar att arbeta för att få fram förslag till årsmötet. Efter den 15 dec. är nomineringen avslutad!
Förslagen skickas in till styrelsen och ska innehålla:
Ditt namn och medlemsnummer
vilken funktion som avses
namn på den du föreslår
en kort presentation samt
uppgift om att den föreslagne personen kandiderar
För att nominera kan du antingen använda detta formulär eller maila till sekreterar@eskilstunabk.se Senast en vecka efter den 15 dec ska styrelsen delge valberedningen en lista på samtliga förslag.
Valberedningen kan därefter välja att justera sitt förslag utifrån inkomna nomineringar, nya förslag får då inte tillföras.
Valberedningens förslag tillsammans med alla inkomna nomineringar presenteras i årsmöteshandlingarna som finns tillgängliga innan årsmötet.
Tid: M1 den 31 oktober, M2 den 21-22 november, samt MT-figurant den 22 november.
Kursledare: Stig Stangvik och Leif Hjälm
Förkunskaper och villkor: För att få delta i utbildningarna måste deltagarna vara medlemmar i SBK samt efter utbildningen medverka som figurant vid två MH.
Kostnad: 300 kr per kurs och person.
Förtäring: Både fika och lunch ingår.
Betalning ska ske till Eskilstuna BK, plusgiro 10 29 07-3. Ange M1-utbildning, M2-utbildning eller MT-figurantutbildning samt deltagarens namn på inbetalningen.